fredag 8 mars 2013

Misstänkt hovböld

Igår när jag skulle ta in hästarna så var Magnolia halt. Och jag har väntat på detta, tycker det är konstigt att hon inte reagerat tidigare i vinter med tanke på hur vädret har varit.
Ställde upp henne på gången, klassiska symptom. Stod med tåspetsen i golvet, värme i hoven, lätt puls nedanför kotan. Klämde igenom hoven med visirtången, och mycket riktigt, på en punkt på yttersidan i hoven gjorde det aj aj.
Fast sist hon hade hovböld så var hon blockhalt och ville inte stödja på det alls, vilket hon gjorde nu. Den gången hade jag misstanke om hovbensfraktur, så jävla halt var hon.
Ringde till Pekka, hovslagaren, och diskuterade läget. Vi kom fram till att antagligen behövde den mogna lite till innan vi skar upp den. Så vi valde att avvakta, och att jag naturligtvis skulle ringa om det blev värre.

Hon står inne just nu, tänkte vänta tills solen tinat upp marken lite innan hon får gå ut, om hon nu vill det. Men känner jag henne rätt så anser hon att hon har tre friska hovar att stå på, så ut ska hon.
Fortsättning följer med andra ord.


Linda och Magnolia, när jag fortfarande hade förhoppning om att hon skulle hålla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar